Kővári Zoltán

-

Director, Rapid Software Development

Business

Mit tehet az IT járvány idején? Készülj fel a járvány utáni rohamra!

Kővári Zoltán

April 17, 2020

A fél országot, sőt a fél világot ültette most számítógép elé a koronavírus, ami azon kívül, hogy rengeteg problémát okoz, hasonló mennyiségben tartogat tanulságokat is. Az elmúlt pár hétben remélhetőleg már mindenki megtalálta az otthoni papucsát és kitapasztalta, hogy melyik ülőalkalmatosság a legkényelmesebb az egész napos munkavégzéshez. Ha túl vagyunk az első döbbeneten, akkor érdemes elgondolkodni, levonni a tanulságokat és megpróbálni felmérni a következményeket.

Tanulságként annyi már most biztosan látszik, hogy azok a szervezetek, akik eddig elhanyagolták a digitális átállást, most különösen nehéz helyzetbe kerültek. Évek óta hajtogatja minden üzleti tanácsadó, hogy a digitális transzformáció olyan rugalmassággal ruházza fel a vállalatokat, amely normál helyzetben is javít ugyan a versenyképességen, de az igazi erejét éppen hirtelen piaci változás vagy egy krízis idején mutatja meg. Nincs szükség arra, hogy bárki még egyszer az életben kimondja ezeket a szavakat. Több milliárd ember éli át a fenti mondat igazságát ebben a pillanatban is függetlenül attól, hogy a szerencsésebb vagy a szerencsétlenebb oldalról szemléli a történteket.

Milyen típusú problémákkal szembesülnek most a vállalatok?

1. Hatékony digitális kollaboráció hiánya

Sokat ezen nem kell magyarázni. Egy vállalat többnyire egynél több alkalmazottal működik, plusz alvállalkozók és beszállítók. Ahhoz, hogy a szervezet működjön, ezeknek a szereplőknek együtt kell tudni dolgozni. Ehhez pedig nagyon sok mindenre van szükség, főleg, ha hirtelen mindenkinek az otthoni ebédlőasztalnál ülve kell végeznie a munkáját. Előfeltétel, hogy legyen otthon számítógép és internetkapcsolat. Aztán pedig olyan vállalati rendszerekre - például ERP, CRM és a többi - van szükség, amelyek távolról is elérhetőek. Harmadszor pedig nem árt, ha mindezek használata be van gyakorolva és része a vállalati kultúrának. Nyilvánvaló, hogy azok a cégek vannak most jobb helyzetben, akik már eddig is hordozható eszközökkel szerelték fel a munkatársaikat és támogatták a távmunkát. Illetve, a több telephelyes, főleg multinacionális cégek sem nulláról indulnak most, hiszen legalább a szükséges technológiák már házon belül voltak, még ha nem is fért eddig hozzájuk mindenki.

2. Digitális ügymenetek hiánya

Nem elég, ha a kollégák képesek egymással levelezni. Ahhoz, hogy az üzlet ne álljon le, meg kell teremteni a jóváhagyási folyamatok digitális verzióját, képesnek kell lenni szerződéseket kötni és bizonylatokat kiállítani. Ezen a területen már azok a cégek is problémákba ütközhetnek, amelyeknél például a heti egy-két nap home office eddig is bevett gyakorlat volt. Ez önmagában ugyanis még nem feltétlen kényszerítette a szervezetet arra, hogy minden kritikus folyamat működjön otthonról és persze papírmentesen. Krízishelyzetben felül lehet ugyan emelkedni bizonyos belső szabályokon, de az ügyfelek kiszolgálásának digitalizációja a legtöbb esetben nem oldható meg rapid projektek keretében.

3. Új technológiák lassú adaptációja

Az elmúlt napokban és hetekben rengeteg vállalat vásárolt új szoftvereket és alakította át a folyamatait kisebb-nagyobb mértékben. Egy dolog azonban előírni egy új eszköz alkalmazását, és egy másik dolog oktatást és támogatást nyújtani a felhasználóknak míg ki nem alakul a készség szintű tudásuk. Az új technológiák, képességek és folyamatok adaptálására előre fel kell készíteni a szervezetet. Ha valaki most csinál ilyet először, akkor valószínűleg nincs meg hozzá sem a csapata, sem a folyamata, sem a támogató platformjai. Tehát a problémának legalább két szintje van. Meglehet, hogy hiányoznak egy cégből a távmunkát segítő technológiák, de ezeket viszonylag gyorsan be lehet vezetni. Sokkal rosszabb a helyzet, ha önmagában az új technológiák adaptációjára sincs felkészítve a szervezet. Ez esetben ugyanis sokkal hosszabb időt vesz igénybe az adaptáció.

Miért lehet jó választás az IT számára egy low-code platform?

1. Gyorsaság

A low-code platformoknak, például az általunk használt Mendix platformnak talán a legfontosabb tulajdonsága, hogy töredékére csökkenti egy alkalmazás kifejlesztésének idejét. Szeptemberben, amikor majd minden osztály benyújtja az újragondolt igényeit az IT-nak, jól fog jönni egy megoldás, amely a meglévő mérnöki erőforrásokat sokkal jobban kihasználja.

2. Technológia

A low-code pontosan azt nyújtja, amire most mindenkinek szüksége lenne, és amire a beszerzési igény pont emiatt hamarosan az egekbe fog emelkedni. Ez nem más, mint jól skálázható, multiplatform, felhőalapú alkalmazások, amelyek otthonról és mobileszközökről is elérhetővé teszik a vállalati együttműködést, valamint a digitális ügyfélélményt.

3. Kontroll

Nem lehet senkinek kétsége a felől, hogy az IT osztályok jól ismert érvei és kifogásai a modern csoportmunka és távmunkarendszerekkel kapcsolatban (nem biztonságos, nem prioritás, házon belül lefejlesztjük, nincs elég erőforrásunk stb.) az üzlet által hamarosan meg fognak kérdőjeleződni. Sőt, ez már valószínűleg meg is történt. Az IT-nak meg kell értenie, hogy a prioritások megváltoztak és ha nem áll a változások (= gyors digitalizáció) élére, akkor az üzlet meg fogja kerülni közvetlenül szerződött alvállalkozókon, vagy akár még közvetlenebbül beszerzett SaaS alkalmazások használatba vételével. Az olyan nagy low-code platform gyártók, mint a Mendix, jól kidolgozott bevezetési programmal várják a közép- és nagyvállalatokat, amelybe a belső kommunikáció és betanítás is beletartozik. A Mendix kifejezetten erős abban, hogy az üzlet és az IT együttműködését az IT szakmai kontrollja mellett valósítja meg.

Összefoglalva

Az IT osztályok hamarosan komoly nyomás alá fognak kerülni a cégvezetés által a digitális transzformáció gyorsítása érdekében. A prioritások és a kockázatok értelmezése gyökeresen megváltozik, ami átmenetileg az IT budgetre is jó hatással lehet. Ahhoz azonban, hogy a plusz finanszírozás az IT kontrollja alatt maradjon, az IT-nak muszáj lesz kezdeményező félként fellépnie. Meg kell mutatnia, hogy az eddigi döntések megfeleltek az eddigi prioritásoknak és az új helyzetre tekintettel az IT lesz az első, aki változásokat javasol, amihez a kész terve és a szakértelme is meg van.