Kővári Zoltán

-

Director, Rapid Software Development

Business

Munkafolyamat-automatizáció, mi az és miért van rá szükség?

Kővári Zoltán

July 7, 2021

Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kap az automatizáció mint divatos szakkifejezés a nagyvállalati körökben. Mostanra szinte minden formában fellelhető az erőforrások automatizációjától kezdve a hálózati beállításokon és az IT biztonságon át egészen a folyamatautomatizációig. 

Gyakorta felmerülő kérdés, hogy a folyamatautomatizáció miben is tér el a többitől, miért fontos ekkora hangsúlyt fektetni rá, és hogyan tudják a nagyvállalatok megfelelő mértékben kihasználni? 

Annak érdekében, hogy mindezekre választ adhassunk, tekintsük át, mit is jelent valójában a folyamatautomatizáció, milyen problémákat orvosol, és hogy melyek a vele szemben támasztott üzleti és szakmai elvárások. Végül az ezekből leszűrt tapasztalatok metszetét használva adunk választ a kérdésre.

Folyamatautomatizáció általánosságban

Nagy általánosságban ha valaki folyamatautomatizácóról hall, azonnal két dolog jut az eszébe. A meglévő dokumentumok digitalizálása, és ezzel párhuzamosan a repetitív folyamatok csökkentése. Bár mindezek jogos gondolatok, a folyamatautomatizáció ennél sokkal többet tud tenni. Többet, mint a papír alapú munka kiváltása és többet, mint az offline feladatok számítógépre terelése. Az automatizáció ezen formájának a folyamatok optimalizálását kell támogatnia: követés, mérés, egyszerűsítés, gyorsítás és továbbfejlesztés révén. 

Probléma orvoslása

A folyamatautomatizáció fő célja a nagyvállalatok hatékony növekedési és fejlődési szándékának segítése. Ennek biztosítása érdekében kínál egy szerteágazó és sokrétű rendszert, amelyet ha jól használnak ki, mindezen problémákra képes megoldást nyújtani:

  • Hosszan elnyúló és nehezen mozgó projektek
  • Lassú eszköz-, folyamat- és keretrendszer-kiépítés
  • Korlátozott adatelérés és decentralizált adattárolás
  • Limitált integrálhatóság a core rendszerhez és a szakrendszerekhez
  • Nehezen változtatható vagy módosítható digitalizált folyamatok
  • Üzleti felhasználók számára bonyolult, idegen technológia
  • Árnyékinformatikai megoldások és átláthatatlanság
  • Az üzlet, a felhasználók és az informatika együttműködésének akadozottsága
  • Az erőforrások, felhasználók és folyamatok nehéz skálázhatósága


Üzleti elvárások és szakmai szempontok


Üzleti elvárások

Üzleti elvárások alatt értendő minden olyan szempont, ami biztosítja a hatékony és megbízható folyamatautomatizácós keretrendszer kihasználtságát.

  • Egy olyan eszköz megléte, melyet nemcsak az Informatika szakemberek, hanem az üzleti szakértők egy szélesebb köre is tud használni.  
  • A folyamatokat és az üzletet ismerő szakértők aktívan részt tudnak venni az automatizált folyamatok létrehozásában.
  • A üzleti szakértők bevonásával a folyamatok kialakítása során olyan informatikai megoldások születnek, amelyek pontosan kielégítik a felhasználók igényeit, ráadásul lényegesen gyorsabban.

Ha nincs meg a folyamatautomatizációban a kollaborációnak ez a magas fokú támogatása vagy az eszköz használata túl bonyolult ehhez, és ezért nem alakítható ki az osztályokon átnyúló, vegyes IT és üzleti csapat, akkor a megoldás nem lesz elég gyors és felhasználóbarát, ami ma már alapelvárás az automatizációs projektekben.


Technikai szempontok

A folyamatautomatizáció rendszer kapcsán technikai szempontok alatt értendők mindazon elvárások, amelyek lehetővé teszik annak hatékony implementációját és konfigurálását. Az eszközválasztásnak a projekt kezdetét megelőzően biztosítania kell:

  • a komplex és komplikált folyamatok kivitelezhetőségét,
  • rövid időn belüli integrálódást meglévő és új technológiákkal,
  • a gyors és üzleti igényeknek megfelelő skálázhatóságot,
  • hogy rövid idő alatt megtanulható és használható legyen.

Mindezek hiánya nagymértékben gátolhatja a hatékony folyamatautomatizáció kiépítését a nagyvállalati szférában.


Mindezek alapján

Mindezek alapján amit eddig áttekintettünk, fontos figyelemben tartani, hogy a folyamatautomatizáció eléréséhez kétféle szakértelmet kell összhangba hozni: az üzleti folyamatok ismeretét és a folyamatok informatikai megvalósításának képességét. Ennek révén képesek vagyunk kialakítani egy olyan automatizált folyamat-keretrendszert, amely  digitalizálja, központosítja és automatizálja a folyamatokat előre meghatározott döntések alapján. Mindezt komplexitáskezelés, sokrétű integráció, skálázhatóság és egyszerű használat révén biztosítja:

  • Projektek hatékonyságának és sebességének növelése
  • Új eszköz-, folyamat- és keretrendszer hatékony kiépítése
  • Központosított adatelérés mindenkinek digitális formában
  • Gondtalan core és szakrendszer integráció
  • Gyors és hatékony változás vagy módosítás bevezetés
  • Egyértelmű és kézreálló felület biztosítása üzleti felhasználók számára
  • Az árnyékinformatika lecserélése egy átlátható rendszerre
  • Egy közös üzlet- és IT hálózat megteremtése
  • Az erőforrások, felhasználók és folyamatok hatékony skálázhatósága


Konklúzió

A folyamatautomatizáció rendkívül szükséges a nagyvállalatok fejlődésének és növekedésének rögös útján. Célja az üzleti folyamatok ismeretét és a folyamatok informatikai megvalósításának képességét összhangba hozni. Mindezen felül biztosítja a komplexitás kezelésének módját, sokrétű integrációt, skálázhatóságot és egyszerű használatot.