Kővári Zoltán

-

Director, Rapid Software Development

Business

Vállalati digitalizáció - 4 hiba, amit neked már nem muszáj elkövetned

Kővári Zoltán

April 8, 2021

A digitális transzformáció a 21. század egyik legnagyobb üzleti kihívása, amit a cégvezetőknek át kell hidalniuk. Már évek óta tudják, hogy foglalkozniuk kell a digitális átállás kérdésével, de mindig tudtak valamilyen magyarázatot találni arra, hogy még egy kicsit elodázzák ezt a projektet. Ennek oka az, hogy sokaknak túl nagy falatnak tűnik, valamint nem teljesen ismerik azokat a megoldásokat, amik segítenék őket ezen az úton. Emiatt félnek attól, hogy ahelyett hogy növelnék cégük megbízhatóságát és bevételét ezzel a lépéssel, inkább negatív hatást fognak tapasztalni az esetlegesen elkövetett hibák miatt.

Viszont mára már a társadalmunk teljes mértékben eljutott oda, amihez nagy részben a koronavírus okozta változások is hozzájárultak, hogy a vásárlók is elfogadják, sőt, igénylik ezt a megközelítést a vállalatok részéről. Ilyen piaci körülmények között, amikor minden szolgáltatás az online térbe költözik, egy cég sem halogathatja tovább a digitális átállást mert az jelentős hátrányt jelentene számukra a konkurensekkel szemben.

Annak ellenére, hogy társadalmilag már készen állunk a vállalati digitalizációra, a cégeknek még mindig olyan módon kell véghezvinnie azt, ami elkerüli a legnagyobb buktatókat és hibákat, hiszen az ebből eredő konzekvenciáktól ők sem mentesülnek a digitalizációs kiéhezettség ellenére.

Ebben a cikkben bemutatjuk számodra a 4 leggyakoribb hibát, amit a cégek elkövetnek a vállalati digitalizáció során, így már neked nem kell megküzdened az ezekből való kilábalással.

1. Úgy gondolni a digitalizációra, mint maga a cél, nem pedig úgy, mint egy eszköz

Egyrészt manapság a digitális transzformáció kívánatos üzleti szempontból mert növeli a hatékonyságot, csökkenti a kiadásokat, és gördülékenyebbé teszi a cég belső folyamatait. Másrészről nem csak kívánatos, hanem már szinte kötelező is, mivel a szoros piaci verseny kikényszeríti azt annak érdekében, hogy az adott vállalat versenyelőnyt szerezzen konkurenseihez képest. A digitalizáció tehát nem maga a cél, hanem a legjobb eszköz arra, hogy jobbá és gyorsabbá tegyük cégünket a cél elérése érdekében.

Sok cégvezető kergeti a tökéletes digitalizálást, mint elérendő végkifejletet, de a probléma ebben az esetben ott lakozik, hogy elfelejtik, hogy a digitalizáció nem egy véges folyamat, hanem egy örökösen fejlődő terület, ami önmaga is átalakuláson megy keresztül. Ennek értelmében a digitális transzformációért felelős specialistáknak vagy vezetőknek nem csak az a feladata, hogy meghatározzák a fejlesztendő területeket, és mérőszámokat állítsanak fel a fejlődés követéséhez, hanem az is, hogy egy olyan digitalizációs stratégiát állítsanak fel, ami elindítja, és a jó úton tartja a vállalat soha véget nem érő digitalizációját.

 

2. Azt hinni, hogy kapaszkodó nélkül fogunk a sötétben tapogatózni mert egy járatlan úton haladunk

A történelmet és a gazdasági fejlődést végigkísérte a folyamatos technológiai megújulás. Ennek a megújulásnak a célja az, hogy a cég által létrehozott értéket hamarabb, jobb minőségben, hatékonyan, és megfelelően prezentálva lehessen szállítani a vevők számára, ezzel felgyorsítva a kereskedelmi körforgást. 

 A digitalizáció ennek a technológiai fejlődésnek “csupán” egy újabb mérföldköve, ami egészen pontosan hetven éve kezdődött el az első kereskedelmi forgalomban is kapható számítógép megjelenésével. Mivel már számos történelmi példát láthatunk magunk előtt, hogy mi lesz azokkal a vállalatokkal, amelyek sikeresen váltanak technológiát, és mi lesz azokkal, amelyek nem, már nem is tűnik olyan nehéz döntésnek a vállalati digitalizáció bevezetése, és annak helyes kivitelezése.

Ezen felül a cégvezetőknek attól sem kell tartaniuk, hogy forradalmian új módszerekhez kellene folyamodniuk, hiszen az elmúlt évtizedekben számos kiemelkedő példát találhatunk a technológiai adaptációra.

 

3. Megfeledkezni a transzformációs stratégiáról 

Sok vállalat esik abba a hibába, hogy csak a végállomást tervezi meg: a tökéletesen digitális jövőt, viszont szem elől téveszti az odáig vezető utat. Ahogy korábban írtuk, tökéletesen véghezvitt digitalizáció nem létezik a megoldás saját, folyamatos megújulása miatt, de ennek ellenére rendelkeznünk kell egy transzformációs stratégiával, ami gondoskodik arról, hogy a vállalati értékeket követve és a szükségleteket kielégítve haladjunk a digitalizálás útján. 

Az olyan vállalatoknál, ahol csak a digitalizált vállalat jövőképét tűzik ki maguk elé, az átállás akár hosszú évei alatt a papíros dokumentumok anomáliaként zavarhatják a normál működést. Ennek oka az, hogy a cég egészére kiterjedő stratégia hiányában megfeledkeznek az olyan papír igényes részlegekről, mint a HR vagy a pénzügy, ami visszahúzza a cég fejlődését a monoton adminisztrációs tevékenységek által. 

Ezen kívül, az idealizált jövőkép kikényszerítése rugalmatlansághoz vezet, ami csökkenti a szervezet alkalmazkodóképességét, ráadásul informális folyamatok kialakulását is eredményezheti. Ezt az magyarázza, hogy részleteiben csak a transzformációs stratégia vizsgálja meg azt, hogy pontosan milyen területeket kell érintenie a digitalizációnak azért, hogy azok megfeleljenek a megnövekedett hatékonyság elvárásainak. Ennek hiányában nem a valódi problémákat fogják orvosolni az alkalmazott vállalati digitalizációs megoldások, csupán elfedik, vagy felerősítik azokat, újabb problémákat szülve.

 

4. Nem kérni segítséget, amikor házon belül nem rendelkezünk a szükséges erőforrásokkal vagy digitális transzformációs tudással

A jó digitális transzformációs stratégia az átmenet megtervezéséről és gördülékeny lebonyolításáról szól. Viszont annak érdekében, hogy megfelelően legyen kivitelezve, elengedhetetlen, hogy olyan partnerekkel vagy kollégákkal rendelkezzünk, akiknek jelentős tudása és tapasztalata van ezen a téren. A szükséges kapacitás vagy tudás hiánya komoly problémákat és fennakadásokat eredményezhet a stratégia megvalósítása során, ami sokszor a cégvezetők legnagyobb félelmeit kelthetik életre a digitális átállás kapcsán.

Ezeket könnyen kiküszöbölhetők a megfelelő szakértő partnerek megválasztásával, akik készségesen támogatják, és viszik véghez az általunk, vagy közösen létrehozott digitális transzformációs stratégiát.

 

Összefoglalás

Mindent összevetve állíthatjuk, hogy bár a digitális transzformáció egy olyan jelenség, amivel a vállalatoknak a jelenben kell megbírkózniuk, ez mégsem egy egyedi történés a technológiai adaptáció történetében. Szerencsére számos példa áll előttünk arról, hogy más cégek hogyan győzték le az ehhez hasonló technológiai átalakulást, melyekből rengeteg ötletet meríthetünk.

A digitális transzformáció egy olyan eszköz, amivel hatékonyabbá tehetjük cégünket, amit a megfelelő partnerekkel, és transzformációs stratégiával ötvözve elindíthatjuk cégünket a folyamatos digitális optimalizáció útján.